Vurderer du å
starte egen bedrift?
Det har aldri vært
enklere!

Vi forenkler prosessen for deg

Det har aldri vært enklere å starte egen bedrift!

Vurderer du å starte egen bedrift? Vi gir deg svarene på det viktigste du trenger å vite om oppstart av enkeltpersonforetak (tidligere enkeltmannsforetak) eller aksjeselskap.

Din største tilgang er din erfaring og du er din største ressurs! Selv om du vil starte for deg selv, trenger du ikke være alene i oppstarten. Vi kan hjelpe deg med selskapsetablering, regnskap og spennende oppdrag innen ledelse, prosjektledelse, rådgivning eller IT.

Bli en del av vårt konsulentnettverk!

Mer enn 500.000 Nordmenn drømmer om å starte egen bedrift.

Allerede i 2015 kunne vi lese i Aftenposten at hver tredje arbeidstaker i USA var frilanser.

«Frilansing er den nye normalen – og vi har tall som beviser det». Dette hevdet den amerikanske organisasjonen Freelancers Union, som fungerer som en fagforening for en stadig økende gruppe amerikanske frilansere.

En undersøkelse viste at det var mer enn 53 millioner amerikanske frilansere i 2015, noe som utgjorde 34 prosent av arbeidsstyrken. Forbes Magazine anslo at dette tallet var ventet å øke til 50 prosent innen 2020.

I kronikken «Frilansarbeid er nøkkelen til fremtidens velferd» spådde Heidi Austlid, Adm.dir i IKT-Norge, i 2016 at vi også vil få en økning antall frilansere i Norge.

Nå i 2018 opplever vi at denne spådommen var riktig. Det er en økende trend også i Norge at flere velger å starte egen bedrift.

Økningen i antall nyregistrerte selskap med IT som tjenesteområde har økt med hele 140 % siden 2008. Over 60 % av disse selskapene er konsulenter som opererer på egenhånd*.

Når vi vet at i denne statistikken er ikke frilanserne regnet inn (de blir innrapportert som lønnsmottakere) så kan vi trygt konkludere med at “å være egen sjef” er på full fart også i IT-Norge.

Bakgrunnen for dette at arbeidsmarkedet endrer seg. Det er en enorm teknologiutvikling som påvirker måten vi jobber og lever på. Komplekse og omfattende oppgaver/prosjekter medfører et sterkt økende behov for fleksibel og spesialisert kompetanse. Samtidig vet vi at det er kritisk mangel på IT-kompetanse i Norge.

Behovet for å utnytte ledige ressurser har aldri vært større.

Så – hvordan går du frem om du ønsker å starte egen bedrift? Er det komplisert? Hvor skal du få kunder og oppdrag? Og i jungelen av offentlige skjema, innrapporteringer og frister – hva er fallgruvene du må være obs på?

*Tall hentet fra Proff forvalt

Gratis rapport:
Hva tjener en
IT-konsulent?

Topp 3 årsaker til å starte egen bedrift

Det kan være mange årsaker til at nettopp du ønsker å starte egen bedrift. Mer enn 500.000 Nordmenn drømmer om etablere sin egen bedrift. Er du motivert for å ta sats og sette drømmen din ut i livet? Her er de viktigste årsakene som oppgis for å starte for seg selv:

1. Økonomi

Ikke overraskende er motivasjonen for å starte egen bedrift ofte at man ønsker bedre betalt. Over 50% mener at dette er viktigst.

2. Kontroll på karriere

Deretter følger viktigheten av å ha kontroll over egen arbeidshverdag, noe som i stor grad handler om selv å kunne velge kunder og oppdrag.

3. Fleksibilitet

Fleksibilitet er også sentralt. Mange verdsetter muligheten til å kunne ta oftere og lengre ferier mellom oppdragene.

Disse faktorene gjør valget enklere

Hvis du ønsker å starte egen bedrift kan disse faktorene bidra til at dette er et godt tidspunkt å ta sats. Dette øker muligheten for å lykkes betydelig!

Kompetansebehov i Norge

Norge står overfor et kjempeløft digitalt og det er et kritisk kompetansebehov. Gjelder både i privat og offentlig sektor

Behov for fleksibilitet

Næringslivet har behov for fleksibel arbeidskraft. Prosjekt krever ulik spesialistkompetanse i ulike faser i prosjektene

Tilgang på oppdrag

Teknologi (frilansportaler) og nye forretningsmodeller (som konsulentformidlere) gjør det lettere å finne oppdrag

Arbeidsmarkedet

Vi har et godt arbeidsmarked som gjør at man enkelt kan gå tilbake til fast ansettelsesforhold om nødvendig

Vurderer du å starte egen bedrift? – Vi forenkler prosessen!

House of Consulting har i samarbeid med vårt søsterselskap AmestoGo laget en løsning som er skreddersydd for konsulenter som ønsker å starte egen bedrift.

AmestoGo’s formål er å bygge løsninger og metodikk rundt små bedrifters behov. Målet er krystallklart – det skal være enkelt for deg å starte egen bedrift og drive selskapet etter oppstarten! AmestoGo hjelper deg med systemer og tjenester til lave faste kostnader.

House of Consulting er konsulentnettverket for spesialistene innen prosjektledelse, rådgivning og IT. Vårt fokus er spesielt rettet mot gründere, frilansere/selvstendige konsulenter og nisje-/spesialistmiljø. Vi er din partner ut mot attraktive kunder og prosjekter i privat og offentlig sektor.

Ønsker du å gjøre alt, mye eller bare litt?

Hos oss kan du selv bestemme hvor mye du selv ønsker å gjøre av det administrative /regnskapsmessige og hvor mye du vil sette bort.

Uavhengig av hvilken AmestoGo løsning du går for kan du alltid få tilbud om konsulentoppdrag via House of Consulting. Dette gjør du enkelt ved å registrere deg inn i vårt konsulentnettverk.

Les mer om hva konsulentnettverket hos House of Consulting innebærer og meld deg inn.

GoWork

Etablering og drift av selskapet fra a-å. Dette er for deg som ønsker en partner som håndterer alt det formelle og administrative knyttet til regnskap.

Her tar vi hånd om hele driften, og det er denne pakken vi anbefaler alle konsulentkunder å velge.

Årsaken til det er enkel, og det er at for konsulenter er tid penger, og da går regnestykket sjelden opp dersom man skal bruke tid og energi på å sette seg inn i prosesser som er tidkrevende om man ikke kan dem godt. Vi har team som jobber med dette hver dag, og da er tidsbruken en helt annen.

1.990,- per måned

GoAsk

Dette er løsningen for deg som ønsker å gjøre mye selv, men ønsker å ha en sparringpartner å snakke med dersom noe er uklart. Det forutsettes at du er i stand til selv å føre regnskap eller ønsker å lære hvordan du fører bilagene.

GoAsk er en forenklet pakke som består av regnskapssystem og rådgivning når du trenger det. Denne løsningen kan være fin for deg som ikke har helt fullt opp med oppdrag enda, og dermed har litt tid til overs.

Pakken koster 159,- i måneden for Tripletex, og det faktureres 850kr per time for rådgivning og spørsmål.

850,- per time

Alt dette er inkludert i GoWork:

Lovpålagt rapportering

  • Skatt
  • Merverdiavgift
  • A-meldinger
  • Aksjonærregister- oppgaver
  • Årsregnskap
  • Data til SSB

Faktura

  • Digitalt postmottak
  • Integrasjon mot nettbank
  • Godkjenning av faktura for betaling

Systemleie

  • Tripletex (Regnskap)
  • Finale (Årsregnskap)

Rapportering

  • Månedsrapport
  • Tilgang til system

App / Mobil

  • Timeføring
  • Utlegg
  • Reiseregninger
  • Resultatrapport
  • Godkjenning av faktura

Regnskap

  • Bankavstemming
  • Kjøring av lønn
  • Postering av kostnader

Våre samarbeidspartnere tar hånd om dette

  • Forsikring
  • Pensjon

Er du konsulent
og på jakt etter
nytt oppdrag?

Topp 7 ting å tenke på når du skal starte egen bedrift

Det finnes en rekke veiledninger og guider til hva du skal tenke og huske på når du skal starte for deg selv. Vi har gjort det enkelt for deg og har samlet det viktigste:

1. Planlegging og forberedelse

Det sies at forberedelse er 80 % av suksessen. Når vi samtidig vet at 80 % av alle selskaper som blir startet i Norge blir oppløst i løpet av de første 5 årene er det helt avgjørende at beslutningen om å starte for deg selv er gjennomtenkt.

Still deg spørsmål som: Hvor er du i dag? Hvor vil du? Hva koster det? Hvordan skal du komme deg dit du vil? Sjekk markedet du opererer i, og snakk gjerne med andre konsulenter og aktører som vil være relevante for deg.

2. Velge Navn

Alle selskaper blir registrert med et foretaksnavn. Tenk etter hva du ønsker å signalisere ut i markedet med selskapet ditt. Er det kun deg som konsulent eller har du større ambisjoner? Et godt navn gjør at du kan skille deg ut.

Det er krav til navn på foretaket. Det må bl.a. inneholde minst tre bokstaver fra det norske alfabetet, og kan ikke bestå av navn på et land, fylke eller en kommune. I tillegg er det enkelte titler som er beskyttet.

Du må også sjekke om navnet er ledig, dette gjør du på navnesøk.no. Her finner du ut om navnet du ønsker deg er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett og samme søk.

Vær obs på at det kan være vanskelig å finne et godt domenenavn som er ledig, så når du har funnet et ledig domenenavn du vil ha så bør du registrere det med èn gang slik at du unngår at andre tar det.

3. Valg av organisasjonsform

Det finnes flere organisasjonsformer. For konsulenter er det som regel aksjeselskap og enkeltpersonforetak som er relevant. Hva skal du velge?

Organisasjonsformen har stor betydning i forhold til ansvar, risiko, skatt, rettigheter og plikter.

Er du usikker på hvilken organisasjonsform du skal velge kan du lese mer om valg av organisasjonsform her

4. Hvordan finansiere oppstarten?

En oppstart krever kapital. Riktig finansiering er med på å gjøre oppstarten og den første tiden enklere for deg.

Det er to måter å finansiere oppstarten på: egenkapital og lån. Egenkapital kan i tillegg til penger være utstyr. Eget utstyr må verdsettes før det kan tas inn som eiendel i bedriften.

Det er viktig at du avklarer hvor mye kapital du vil trenge for å finansiere oppstarten. Trenger du å låne penger til å finansiere oppstarten krever banken/långiver normalt at du har egenkapital. Regn med minst 20-25% egenkapital.

Aksjeselskap (AS)

Planlegger du å starte næringsvirksomhet alene eller sammen med andre? Innebærer næringsvirksomheten en økonomisk risiko? Vil du ha rettigheter som en arbeidstaker og muligheten til å bygge opp kapital i selskapet? Da kan aksjeselskap være en hensiktsmessig organisasjonsform. Klikk deg videre til altinn.no for å lese mer om aksjeselskap som organisasjonsform.

Når du skal starte et aksjeselskap må du velge navn, stifte selskapet og skaffe egenkapital. Deretter skal selskapet registreres.

Les mer om hvordan starte og registrere aksjeselskap.

Enkeltpersonforetak (Enk)

Skal du starte for deg selv? Enkeltpersonforetak er ofte den enkleste måten å etablere bedrift på. Denne organisasjonsformen har noen fordeler, og noen ulemper. Den gir deg stor grad av frihet, men kan også gi betydelig risiko fordi du har personlig ansvar for økonomien.

Les mer om hva som kjennetegner et enkeltpersonforetak.

Les mer om hvordan starte og registrere enkeltpersonforetak.

5. Regnskap

Alle som driver egen bedrift, må føre et regnskap. Det beste er å starte fra dag èn. Du kan føre ditt eget regnskap, men har du ikke kjennskap til regelverket er det en fordel å søke råd hos en regnskapsfører. Noen viktige spørsmål når du skal starte egen bedrift:

  • Må du føre regnskap?

    Ja, de aller fleste har plikt til å føre et regnskap etter bokføringsreglene (bokføringsplikt). Svært forenklet betyr dette at du må dokumentere alle kjøp og salg og føre dette i et regnskapssystem. Regnskapet brukes som grunnlag når du skal levere skattemelding (selvangivelse) og næringsoppgave, mva-melding og eventuelt andre lovpålagte oppgaver. I tillegg til å føre regnskap etter bokføringsreglene, har f.eks. alle aksjeselskap også regnskapsplikt. De må sende inn skattemelding, og årsregnskap til Regnskapsregisteret. Informasjon om regnskapsplikt fra Brønnøysundregistrene.

  • Må du ha regnskapsfører?

    Hvis du har interesse, lyst og kunnskap, kan du vurdere å føre regnskapet selv. I det minste i en oppstartsfase. Det kan uansett være lurt å få hjelp hos en regnskapskyndig til å legge opp gode rutiner. Det store skillet kommer den dagen du får ansatte. Da skal det utbetales lønn, og du får et stort regelverk å forholde deg til.

  • Valg av regnskapssystem

    Det finnes mange gode regnskapsprogrammer på markedet. Spør andre hva de bruker og er fornøyd med. Sjekk ulike leverandører før du velger.

  • Egen bankkonto

    Ikke bland privatøkonomi og bedriftens økonomi. Opprett egen bankkonto som du bruker kun til bedriften.

  • Ditt første salg / faktura

    Det stilles strenge krav til fakturaer, og det som kalles salgsdokumentasjon. Du må tidlig avklare hva som kreves av deg.

6. Dine rapporteringsplikter

Alle som driver næringsvirksomhet i Norge har plikt til å rapportere ulike forhold til det offentlige. Denne rapporteringsplikten er uavhengig om du driver stort eller smått. Selv om du driver alene må du sende inn skjemaer, som oftest innen økonomi, skatt og avgifter.

Hva må rapporteres?

Hva som rapporteres avhenger hvilken organisasjonsform du driver, i hvilken bransje, hva du selger og hvilke hendelser som inntreffer. Likevel er det noen rapporteringsplikter som gjelder de aller fleste:

  • Skattemelding (tidligere kalt selvangivelse)
  • Årsregnskap. Alle aksjeselskap må i tillegg sende regnskap til Brønnøysundregistrene
  • A-melding. Bedrifter som betaler lønn skal hver måned levere inn a-melding.
  • Mva-melding. Merverdiavgiftspliktige skal levere mva-melding annenhver måned
  • Aksjonærmelding – sendes inn hvert år til Skatteetatens aksjonærregister.
  • Ved gitte hendelser. Ulike hendelser som bl.a. Arbeidsulykker, salg av aksjer eller endring i bedriftens styre
  • Oppgaveregisteret har oversikt hvilke opplysninger din bedrift kan bli pålagt å innrapportere til statlige myndigheter. Du finner rapporteringspliktene for ditt foretak hos Brønnøysundregistrene.

7. Støtteordninger for deg som skal starte egen bedrift

Som næringsdrivende tilbyr det offentlige en rekke støtteordninger. Dette kan bl.a. være tilskudd til gründere, SkatteFUNN – skattefradragsordning og Forsknings- og kunnskapsparker. En samlet oversikt over disse finner du her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/stotteordninger/

Starte egen bedrift?
Vi forenkler prosessen for deg!

Unngå fallgruvene når du skal starte egen bedrift

Det er mye å både tenke og huske på når du skal starte egen bedrift. God planlegging øker sjansene for å lykkes. I tillegg er det en del andre faktorer som må til. Med disse tipsene vil du kunne unngå de klassiske fallgruvene under oppstart og drift.

Hvert år feirer Dagens Næringsliv norske bedrifter som vokser raskt, de såkalte «Gasellebedriftene.» Les mer om hva som kjennetegner Gasellebedrifter og våre beste tips om hva som skal til for å lykkes.

1. Er du motivert og utholdende nok?

Det krever mye å starte egen bedrift. Både av deg og de rundt deg. Du vil oppleve både korte og lange perioder hvor du er sliten, lei og fullstendig umotivert. Har du den utholdenheten og de personlige egenskapene som skal til for å holde ut i den tiden som må til? Tenk over hva du er villig til å ofre av tid, energi og penger for å realisere drømmen din.

 

I boka “Jeg skal fortelle deg min hemmelighet” avslører Petter Stordalen det han anser som sin aller viktigste årsak til suksess. Hva det er ser du på bildet.

Petter Stordalen mener det viktigste kriteriet for suksess når du skal starte egen bedrift er å aldri gi opp

2. Ting tar tid

Å starte egen bedrift fordrer optimisme og at man har troa på seg selv og produktet eller tjenesten man skal selge.

 

Det er lett å overvurdere inntektene, og undervurdere kostnadene. Vær obs her. Få med alt av kostnader og lag realistisk budsjett. For ja – ting tar tid. Ta høyde for at ting tar mye lengre tid og koster mer enn du tror. Sørg for å ha nok oppstartskapital til å håndtere den daglige økonomien i en periode.

3. Kjenn markedet ditt

Kartlegg markedet du skal inn i. Hvem kan bli dine kunder? Hvem er dine konkurrenter? Hva er potensialet og hvordan er etterspørselen etter produktet eller tjenesten du tilbyr? Hvilke prismodeller finnes, og hva er aktuelt for deg? Kjør en SWOT analyse. Snakk med relevante potensielle samarbeidspartnere og kunder.

 

Selv om du får gode tilbakemeldinger fra venner, familie og tidligere kollegaer er det sjeldent at de blir dine kunder.

4. Velg passende organisasjonsform

Velg en organisasjonsform som passer for den risikoen du påtar deg og omfanget du skal begynne med. Det kan f.eks. være fornuftig å starte et aksjeselskap i stedet for et enkeltpersonforetak hvis du tar stor økonomisk risiko.

5. Ha orden i økonomien og det formelle fra dag en

Inngå skriftlige avtaler med kundene og samarbeidspartnerne dine. Sørg for å ha gode fakturarutiner. Det er viktig å få pengene inn raskt. Sørg for å sette deg inn i hvilke krav som stilles for din bedrift ift formaliteter.

 

Du får trøbbel om du ikke overholder fristene for å rapportere til det offentlige.

6. Søk hjelp i tide!

Det er ingen skam å be om hjelp. Har du ikke tid eller kompetanse til å føre regnskapet selv, bør du skaffe deg hjelp til dette. Da frigjør du tid til det du kan best og som gir penger i kassa.

 

Det kan fort bli dyrt om du beregner skatt og mva-feil, og trenger hjelp til å rette opp i etterkant.

7. Ha gode avtaler

Driver du sammen med andre så lag en avtale som tar høyde for både gode og dårlige dager. Lag evt. aksjonæravtale eller kompanjongavtale som beskriver hvordan samarbeidet skal virke, hvordan økonomien skal administreres og hva som skal skje dersom en av partene vil trekke seg fra samarbeidet.

 

Vi har hentet ut et par standardavtaler fra Altinn som trygt kan anbefales.

Nettverket for spesialister

House of Consulting er et konsulentnettverk for spesialister innen prosjektledelse, rådgivning og IT.

Har du behov for en spesialist eller et konsulentoppdrag, så kan vi hjelpe deg. Du som kunde har tilgang til hele konsulentmarkedet fra ett sted, og er du konsulent kan vi friste med spennende oppdrag hos attraktive kunder.

Noen av våre kunder

Noen av våre rammeavtaler

EIKA-GRUPPEN

House of Consulting har siden mai 2014 hatt konsulentleveranser til Eika-gruppen. I august 2017 ble vi også tildelt rammeavtale på IKT-konsulenttjenester.

Kompetanseområder:

  • Prosjektledelse
  • Test
  • Arkitektur og utvikling
  • Brukeropplevelse og interaksjonsdesign
  • Forvaltning

HELSE SØR-ØST

Vi ble tildelt rammeavtale på konsulenttjenester (IKT) i 2016.

Kompetanseområder:

  • Program og prosjektgjennomføring
  • Strategiplanlegging, rådgivning og innovasjon
  • Arkitektur
  • Informasjonssikkerhet og ROS-analyser
  • Testledelse- og release-gjennomføring
  • Elektronisk samhandling / integrasjoner / systemutvikling

NRK

House of Consulting inngikk i mars 2017 Rammeavtale IKT, produktutvikling og prosjektledelse, for Norsk Rikskringkasting (NRK).

Kompetanseområder:

  • Prosjektleder
  • Smidig teamleder
  • Systemarkitektur / virksomhetsarkitektur
  • Sikkerhetsekspert
  • Data Scientist
  • Front-end-utvikling
  • Digital design

NY BOLK – SOM KOMMER (FORHÅPENTLIGVIS) FØR JUL

HAR DU TANKER OM Å BLI FRILANSER?
Sammen med vårt søsterselskap «Amesto Go» lanserer vi et nytt småkundekonsept – som er skreddersydd deg som ønsker å starte ditt eget selskap.

Registrer deg for
å motta varsler ved
ledige oppdrag

Siste artikler fra vår blogg

4 tips til deg som deltar på Råskinnet

Vi trosser kaldt vann, gjørme og utfordrende terreng og stiller løpeklare til Råskinnet. Svært mange er allerede påmeldt det populære terrengløpet, og vi har snakket med arrangør Per Morten Hoff [...]

Fortsatt mangelfull kontroll på GDPR

Få uker før GDPR trer i kraft har mange virksomheter kommet kort med å forberede seg, mener direktør i IKT Norge, Torgeir Waterhouse. Seks uker før GDPR trer i kraft er det flere ting som tyder [...]

Slik hindrer du dataangrep

Antall hackerangrep har økt med 20 prosent det siste året, viser tall fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Her er ti ting du kan gjøre for å bidra til å forhindre dataangrep. Norge har økt risiko [...]